Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Emotionele veerkracht in psychotherapie
Author:
ISBN: 9789044126440 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De sterke vervlechting van lichaam en geest is één van de fundamentele uitgangsposities van de lichaamsgerichte psychotherapie. Deze therapie besteedt ruim aandacht aan lichaamstaal en aan het lichamelijk belevingsniveau van cliënten. Een belangrijke strekking hierbinnen is de Pesso-psychotherapie, die in de jaren zestig ontwikkeld werd door het Amerikaanse echtpaar Al en Diane Pesso-Boyden. Gevormd in de wereld van dans en choreografie, vertaalden zij stap voor stap hun methode naar het therapeutische werkveld. In de jaren zeventig groeide deze methode uit tot een volwaardige psychotherapeutische richting. Deze publicatie geeft een gedetailleerd beeld van de lichaamsgerichte experiëntiële psychotherapie volgens Al Pesso, met visies over zelfrealisatie, emotionele basisbehoeften, de relatie therapeut-cliënt, het therapiecontract, gebruik van oefeningen, het therapeutisch proces, lichaamsgericht werken in individuele therapie, enz. Dit alles wordt geïllustreerd met tal van voorbeelden en steunt op de jarenlange ervaringspraktijk van de auteur. Het boek richt zich zowel tot psychotherapeuten als hun cliënten.


Book
De draad tussen cliënt en begeleider : de emotionele ontwikkeling als inspiratiebron in de begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap
Author:
ISBN: 9789044128093 Year: 2011 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de hulpverlening aan personen met een verstandelijke handicap is het toepassen van thema's uit de ontwikkelingspsychologie erg bruikbaar gebleken. De ontwikkelingspsychologie als discipline is een basiswetenschap voor de begeleiding van personen met een verstandelijke handicap. Er zijn dan ook vele begeleiders in Nederland en Vlaanderen die zich inspireren aan de principes van het ontwikkelingsperspectief. Het is niet zozeer de kennis van de fase waarin iemand zich bevindt die belangrijk is. Belangrijker is wat men met deze kennis kan doen in de begeleiding van een cliënt.De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen. Het is een poging om deze verbinding te verduidelijken bij personen met een verstandelijke handicap zodat ouders en begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun handelen. Het is een begrippenkader dat begeleiders en ouders helpt om de emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke handicap te concretiseren en te vertalen. Welke draad je best hanteert, hangt af van de fase in de ontwikkeling die je bij de cliënt herkent. We zetten de stap van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingsorthopedagogiek, van 'Wat kan ik weten over de ontwikkeling?' naar 'Wat kan ik doen om mij in te voegen in deze ontwikkeling?' De metafoor van een draad wil helpen om bij de opvoeding of begeleiding de juiste afstemming te vinden, ook als die opvoeding of begeleiding moeilijk loopt.www.maklu.be


Book
De communicatie tussen personen met een diep mentale handicap en hun opvoed(st)ers.
Author:
ISBN: 9053501185 Year: 1992 Publisher: Leuven Garant


Book
Moet dat nou? : hulpverlening aan onvrijwillige cliënten
Author:
ISBN: 9031332135 Year: 2001 Publisher: Houten/Diegem Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jarenlang was het werken met onvrijwillige cliënten in het maatschappelijk werk not done. Maatschappelijk werk omvatte het ondersteunen en versterken van cliënten die om hulp kwamen vragen; in dat beeld paste niet dat maatschappelijk werkers zelf het initiatief namen om contact met potentiële cliënten op te nemen en een hulpverleningsproces te starten. Achteraf kunnen we constateren dat het inderdaad om beeldvorming ging, want de werkelijkheid was anders. Bij nader inzien blijken veel vrijwillige cliënten niet geheel vrijwillig. Zij komen onder dwang van omstandigheden, onder druk van naasten, met ambivalenties en soms ten einde raad. Drie rode draden tekenen zich af in het boek. Het werken op twee sporen (spoor omgeving - spoor cliënt) vormt de eerste rode draad. Onderzoek en praktijkervaringen wijzen uit dat juist de combinatie van deze twee aspecten bij het werken met onvrijwillige cliënten effectief kan zijn. De tweede rode draad is het thema motiveren. Gemotiveerd zijn voor participatie in een hulpverleningsproces, is iets wat vooraf bij onvrijwillige cliënten niet of nauwelijks aanwezig is. De derde rode draad is het streven om zo veel mogelijk gebruik te maken van methodische instrumenten, die - naar uit onderzoek blijkt - in de praktijk het meeste effect sorteren.


Book
Persoonlijk functioneren in de hulpverlening: motivaties en drijfveren bij je professionele ontwikkeling
Authors: ---
ISBN: 9024417066 Year: 2005 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is geschreven vanuit en voor de praktijk van psychische hulpverlening aan voornamelijk kinderen (en jongeren) en hun ouders. Naast theorie, worden veel praktijkvoorbeelden gegeven van herkenbare situaties zoals ze op de werkvloer voorkomen.Centraal staat het persoonlijk functioneren van de hulpverlener. Opleidingen richten zich primair op het aanleren van theorieën en klinische vaardigheden. Er is een leemte wanneer het gaat om persoonlijke aspecten van het werk. Dit boek wil een antwoord zijn op deze leemte, want juist binnen de hulpverlening word je geconfronteerd met extremen van menselijk gedrag.Het boek dwingt tot expliciet nadenken over eigen motivaties en drijfveren. Door het lezen van dit boek zal men gestimuleerd worden kritisch te kijken naar de cliënt, het hulpverleningsproces en naar zichzelf.


Book
Drama-interventies in agogische situaties.
Author:
ISBN: 9024417198 Year: 2005 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

InhoudsopgaveDeel 11 Spel en zijn functies2 De ontwikkeling van het verbeeldende spel3 Spel en behandelingDeel 24 Sociometrie en psychodrama5 Technieken bij psychodrama6 Met rollenspel werken aan dilemma's7 Werken met sociodrama8 Training en het opzetten van rollenspelen


Book
Agressie in het sociaal pedagogisch werk
Authors: --- ---
ISBN: 9024413893 Year: 2003 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie leiding of begeleiding geeft in het sociaal pedagogisch werk krijgt te maken met agressie, een verschijnsel dat vaak veel vragen oproept. In dit boek verschaffen de auteurs inzicht in de achtergronden van agressie en in de motivatie die tot agressie kan leiden. Naast deze beschrijving van het verschijnsel agressie wordt aan de hand van cases een aantal suggesties gedaan voor gedrag en er wordt uitgelegd waarom dat gedrag agressie kan verminderen. (Bron: inleiding)


Book
Professionele houding in de hulpverlening : voortbouwen op je levenservaring
Authors: ---
ISBN: 9024412625 Year: 2005 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om goede hulpverleners te kunnen opleiden is het noodzakelijk dat opleidingen ook tijd en aandacht besteden aan de ontwikkeling van de beroepshouding van studenten. Belangrijk hierbij is dat de eigenheid van iedere student centraal staat. Voor een professionele beroepshouding kunnen de gevormde denk- en gedragspatronen die tijdens het leven gevormd worden van positieve invloed zijn, maar ze kunnen ook een goede begeleiding of verzorging in de weg staan.


Book
Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk : een eclectisch-integratieve aanpak
Author:
ISBN: 9789046900352 Year: 2007 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Raagt men een maatschappelijk werker welke methode hij toepast in de hulpverlening dan luidt het antwoord steeds vaker: 'Ik pas niet één methode toe, ik varieer mijn werkwijze.' Tegenwoordig wordt dat antwoord eerder geformuleerd met behulp van begrippen als 'ik werk eclectisch' of 'ik werk integratief'. Eclectisch-integratief werken binnen het maatschappelijk werk houdt in dat de hulpverlener – afhankelijk van de problematiek en de cliënt – een telkens andere methodische aanpak samenstelt, waarvan de bestanddelen eventueel uit verschillende methoden kunnen stammen; de hulpverlener streeft daarmee als het ware de methoden voorbij. Dit boek wil een hulpmiddel zijn bij dat eclectisch-integratief werken. Er worden daartoe twee lijnen uitgezet. De auteur beschrijft aan de hand van een basismodel de essentie van methodisch hulpverlenen en laat zien uit welke elementen methodisch werken is opgebouwd. Vervolgens geeft hij vanuit dat basismodel aan hoe hulpverleners op een doordachte manier eclectisch-integratief te werk kunnen gaan.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by