Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De sterke vervlechting van lichaam en geest is één van de fundamentele uitgangsposities van de lichaamsgerichte psychotherapie. Deze therapie besteedt ruim aandacht aan lichaamstaal en aan het lichamelijk belevingsniveau van cliënten. Een belangrijke strekking hierbinnen is de Pesso-psychotherapie, die in de jaren zestig ontwikkeld werd door het Amerikaanse echtpaar Al en Diane Pesso-Boyden. Gevormd in de wereld van dans en choreografie, vertaalden zij stap voor stap hun methode naar het therapeutische werkveld. In de jaren zeventig groeide deze methode uit tot een volwaardige psychotherapeutische richting. Deze publicatie geeft een gedetailleerd beeld van de lichaamsgerichte experiëntiële psychotherapie volgens Al Pesso, met visies over zelfrealisatie, emotionele basisbehoeften, de relatie therapeut-cliënt, het therapiecontract, gebruik van oefeningen, het therapeutisch proces, lichaamsgericht werken in individuele therapie, enz. Dit alles wordt geïllustreerd met tal van voorbeelden en steunt op de jarenlange ervaringspraktijk van de auteur. Het boek richt zich zowel tot psychotherapeuten als hun cliënten.
Psychagogy --- Psychotherapie --- Psychotherapy --- Psychothérapie --- Pessotherapie --- #KVHB:Psychotherapie --- S20110118.jpg --- cliënten-welzijnswerkers --- lichaamstaal --- psychotherapie --- 361.05 --- 007 --- 615.8 --- Pessotherapie. --- Psychotherapie. --- intake --- Pesso-psychotherapie --- Psychiatry --- experiëntiële psychotherapie --- patiënt-therapeut relatie
Choose an application
In de hulpverlening aan personen met een verstandelijke handicap is het toepassen van thema's uit de ontwikkelingspsychologie erg bruikbaar gebleken. De ontwikkelingspsychologie als discipline is een basiswetenschap voor de begeleiding van personen met een verstandelijke handicap. Er zijn dan ook vele begeleiders in Nederland en Vlaanderen die zich inspireren aan de principes van het ontwikkelingsperspectief. Het is niet zozeer de kennis van de fase waarin iemand zich bevindt die belangrijk is. Belangrijker is wat men met deze kennis kan doen in de begeleiding van een cliënt.De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen. Het is een poging om deze verbinding te verduidelijken bij personen met een verstandelijke handicap zodat ouders en begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun handelen. Het is een begrippenkader dat begeleiders en ouders helpt om de emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke handicap te concretiseren en te vertalen. Welke draad je best hanteert, hangt af van de fase in de ontwikkeling die je bij de cliënt herkent. We zetten de stap van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingsorthopedagogiek, van 'Wat kan ik weten over de ontwikkeling?' naar 'Wat kan ik doen om mij in te voegen in deze ontwikkeling?' De metafoor van een draad wil helpen om bij de opvoeding of begeleiding de juiste afstemming te vinden, ook als die opvoeding of begeleiding moeilijk loopt.www.maklu.be
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- Social policy and particular groups --- Emotions --- People with mental disabilities --- Accompaniment --- Handbooks, manuals, etc. --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- 326 --- emotionele ontwikkeling --- hulpverlening --- Cliënten-welzijnswerkers (cliënten-maatschappelijk werkers, relatie cliënten-maatschappelijk werkers, relatie cliënten-welzijnswerkers) --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 376.3 --- Begeleiding --- Emotionele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie --- Personen met een mentale handicap --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Emotionele problemen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Emotioneel probleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Social problems --- Psychiatry
Choose an application
verstandelijk gehandicapten --- communicatie in de hulpverlening --- cliënten-welzijnswerkers --- communicatie --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- 316.77 --- Communicatie --- Gedragspatronen --- Opvoeders --- Personen met een mentale handicap --- 362.31 --- 361.2 --- 361.05 --- 007 --- Orthopedagogiek --- mentale stoornissen --- mentale stoornissen. --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Orthopedagogics --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social policy and particular groups --- Mentale stoornissen.
Choose an application
Jarenlang was het werken met onvrijwillige cliënten in het maatschappelijk werk not done. Maatschappelijk werk omvatte het ondersteunen en versterken van cliënten die om hulp kwamen vragen; in dat beeld paste niet dat maatschappelijk werkers zelf het initiatief namen om contact met potentiële cliënten op te nemen en een hulpverleningsproces te starten. Achteraf kunnen we constateren dat het inderdaad om beeldvorming ging, want de werkelijkheid was anders. Bij nader inzien blijken veel vrijwillige cliënten niet geheel vrijwillig. Zij komen onder dwang van omstandigheden, onder druk van naasten, met ambivalenties en soms ten einde raad. Drie rode draden tekenen zich af in het boek. Het werken op twee sporen (spoor omgeving - spoor cliënt) vormt de eerste rode draad. Onderzoek en praktijkervaringen wijzen uit dat juist de combinatie van deze twee aspecten bij het werken met onvrijwillige cliënten effectief kan zijn. De tweede rode draad is het thema motiveren. Gemotiveerd zijn voor participatie in een hulpverleningsproces, is iets wat vooraf bij onvrijwillige cliënten niet of nauwelijks aanwezig is. De derde rode draad is het streven om zo veel mogelijk gebruik te maken van methodische instrumenten, die - naar uit onderzoek blijkt - in de praktijk het meeste effect sorteren.
Hulpverlening. --- hulpverlening --- 364.65 --- Ethiek --- Hulpverlening --- Onvrijwilligheid --- Recht --- Trajectbegeleiding --- 364.44 --- Gedwongen hulpverlening : motivatie --- cliënten-welzijnswerkers --- maatschappelijk werk --- welzijnswerk, methoden --- 361.05 --- 361.3 --- 361.1 --- Methodologie --- Technieken --- Weerstand --- Relatie cliënt --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- Weerstand (psychologie)
Choose an application
Dit boek is geschreven vanuit en voor de praktijk van psychische hulpverlening aan voornamelijk kinderen (en jongeren) en hun ouders. Naast theorie, worden veel praktijkvoorbeelden gegeven van herkenbare situaties zoals ze op de werkvloer voorkomen.Centraal staat het persoonlijk functioneren van de hulpverlener. Opleidingen richten zich primair op het aanleren van theorieën en klinische vaardigheden. Er is een leemte wanneer het gaat om persoonlijke aspecten van het werk. Dit boek wil een antwoord zijn op deze leemte, want juist binnen de hulpverlening word je geconfronteerd met extremen van menselijk gedrag.Het boek dwingt tot expliciet nadenken over eigen motivaties en drijfveren. Door het lezen van dit boek zal men gestimuleerd worden kritisch te kijken naar de cliënt, het hulpverleningsproces en naar zichzelf.
Hulpverlening. --- Jeugdzorg. --- Sociology of social care --- patiënt-therapeut relatie --- Professional ethics. Deontology --- hulpverlening --- beroepsuitoefening --- S2006253.JPG --- welzijnswerkers --- cliënten-welzijnswerkers --- hulpverleningsproces --- motivatie --- persoonlijkheidsvorming --- welzijnswerk --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Methodieken in de hulpverlening --- 361.05 --- 361.2 --- 159.94 --- 37.03 --- 361 --- Kinderen --- Bejaarden --- Hulpverleners --- Relatie cliënt --- Ouderen --- Jeugd --- Kind --- Oudere --- Hulpverlener --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Jongere
Choose an application
InhoudsopgaveDeel 11 Spel en zijn functies2 De ontwikkeling van het verbeeldende spel3 Spel en behandelingDeel 24 Sociometrie en psychodrama5 Technieken bij psychodrama6 Met rollenspel werken aan dilemma's7 Werken met sociodrama8 Training en het opzetten van rollenspelen
Maatschappelijk werk ; methodiek --- Maatschappelijk werk --- methodiek --- Methodieken in de hulpverlening --- Theater (drama, pantomime, toneel) --- maatschappelijk werk --- hulpverlening --- communicatie, mondeling --- 379.825 --- Drama --- Dramatherapie --- Rollenspel --- Spelen --- 304 --- Psychodrama --- Sociodrama --- Spel --- S2006288.JPG --- cliënten-welzijnswerkers --- welzijnswerk, methoden --- 361.05 --- 361.1 --- methodiek. --- Methodiek. --- rollenspelen --- dramatische expressie --- agogiek --- Social welfare methods --- psychodrama --- methoden van het sociaal werk
Choose an application
Wie leiding of begeleiding geeft in het sociaal pedagogisch werk krijgt te maken met agressie, een verschijnsel dat vaak veel vragen oproept. In dit boek verschaffen de auteurs inzicht in de achtergronden van agressie en in de motivatie die tot agressie kan leiden. Naast deze beschrijving van het verschijnsel agressie wordt aan de hand van cases een aantal suggesties gedaan voor gedrag en er wordt uitgelegd waarom dat gedrag agressie kan verminderen. (Bron: inleiding)
Sociology of social care --- agressie --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Agressiviteit ; hulpverlening --- geweld --- cliënten-welzijnswerkers --- communicatie in de hulpverlening --- 415.3 --- agressiviteit --- communicatie --- instellingen --- orthopedagogische hulpverlening --- Agressie: hulpverlening --- 301.15 --- 361.05 --- 361.2 --- Uitvoerende functies --- 364.271 --- Agressie --- Communicatie --- Geweld --- Instellingen --- Psychologie --- Sociale vaardigheden --- Residentiële zorg --- Preventie --- Jeugd --- Jongere
Choose an application
Om goede hulpverleners te kunnen opleiden is het noodzakelijk dat opleidingen ook tijd en aandacht besteden aan de ontwikkeling van de beroepshouding van studenten. Belangrijk hierbij is dat de eigenheid van iedere student centraal staat. Voor een professionele beroepshouding kunnen de gevormde denk- en gedragspatronen die tijdens het leven gevormd worden van positieve invloed zijn, maar ze kunnen ook een goede begeleiding of verzorging in de weg staan.
Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- Professional ethics. Deontology --- Hulpverlening --- 364 --- #GBIB:IDGP --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- maatschappelijk werkers --- cliënten-welzijnswerkers --- persoonlijkheidsvorming --- welzijnswerkers, opleiding --- welzijnswerkers --- supervisie --- communicatie in de hulpverlening --- 321.4 --- 460.4 --- attitudevorming --- beroepshouding --- 364.08 --- Agologie (andragogie) --- Attitude --- Beroep --- Sociale vaardigheden --- 361.3 --- 361.05 --- 37.03 --- 371.35 --- 361.2 --- Opleiding en beroep --- Beroep en opleiding --- Maatschappelijk werk --- Praktijk --- Professionele houding --- Beroepshouding --- Teamwerk --- Hulpverleners --- sociale psychologie --- communicatie --- professionaliteit --- Hulpverlener
Choose an application
Raagt men een maatschappelijk werker welke methode hij toepast in de hulpverlening dan luidt het antwoord steeds vaker: 'Ik pas niet één methode toe, ik varieer mijn werkwijze.' Tegenwoordig wordt dat antwoord eerder geformuleerd met behulp van begrippen als 'ik werk eclectisch' of 'ik werk integratief'. Eclectisch-integratief werken binnen het maatschappelijk werk houdt in dat de hulpverlener – afhankelijk van de problematiek en de cliënt – een telkens andere methodische aanpak samenstelt, waarvan de bestanddelen eventueel uit verschillende methoden kunnen stammen; de hulpverlener streeft daarmee als het ware de methoden voorbij. Dit boek wil een hulpmiddel zijn bij dat eclectisch-integratief werken. Er worden daartoe twee lijnen uitgezet. De auteur beschrijft aan de hand van een basismodel de essentie van methodisch hulpverlenen en laat zien uit welke elementen methodisch werken is opgebouwd. Vervolgens geeft hij vanuit dat basismodel aan hoe hulpverleners op een doordachte manier eclectisch-integratief te werk kunnen gaan.
Maatschappelijk werk --- Methodiek. --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijke hulpverlening --- hulpverlening --- Social welfare methods --- #SBIB:316.8H30 --- welzijnswerk --- maatschappelijk werk --- methodiek --- 364.4 --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- 321.3 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Maatschappelijke hulpverlening --- (zie ook: Rogers Martha-theorie) --- S20080272.JPG --- cliënten-welzijnswerkers --- hulpverleningsproces --- welzijnswerk, methoden --- 361.05 --- 361.2 --- 361.1 --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Hulpverlening --- Opbouwwerk --- Methodiek --- Vaardigheden
Choose an application
Interview, Psychological --- Counseling --- #GSDBP --- sociale psychologie --- Interview, Psychologic --- Interviews, Psychological --- Psychological Interview --- Psychological Interviews --- Interviews, Psychologic --- Psychologic Interview --- Psychologic Interviews --- Pastoraal --- Pastoraal gesprek - begeleiding --- #GROL:SEMI-253:159.9 --- gesprekstherapie --- 499.4 --- communicatie --- geestelijke gezondheidszorg --- gesprekken --- gesprekstechnieken --- hulpverleningsgesprekken --- klinische psychologie --- Mondelinge communicatie --- communicatie in de hulpverlening --- cliënten-welzijnswerkers --- hulpverleningsproces --- communicatie, mondeling --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- 361.2 --- 361.05 --- Social psychology --- Social welfare methods --- Didactic evaluation --- Psychiatry --- psychology --- communication [function] --- mondelinge communicatie --- psychologie --- psychotherapie --- Sociology of social care
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|